Muutaman kerran olen maininnut liikenteen kehityksestä, kuinka kylät hyötyvät, kuinka kouluverkoston kanssa ei pidä hötkyillä. Annetaan uusien kuntalaisten rakentaa sinne minne tahtovat asettua. Lopulta aika hoitaa liikenteen: helppoa liikkumista, ei saasteita.
90-luvulla oli hienoa, kun katolla nökötti satelliittilautanen. Tänään lapset kysyvät: ”mitä nuo pyöreät on”? Keskimmäinen tyttäristä kysyi pienempänä, eikö ollut minun lapsuudessani kännyköitä ja miksi lankapuhelimessa piti olla lanka? Miksi piti odottaa televisio-ohjelman alkamista? Entäpä maitolaituri! Liikenne muuttuu myös – saadaan tuleville sukupolville sellaistakin hämmästeltävää, että mikä on bussipysäkki.
Neljä vuotta liikenteenohjausyhtiö Fintraffic esitti vision vuodesta 2030: Asiakkaat ja kyydit, ihmiset ja taksit, löytävät toisensa, kimppoina. Kaikki tämä toteutuu fiksujen tietojärjestelmien avulla, joita yritinkin työni puolesta edistää – Vihti silloisen elinvoimajohtajan kautta oli keskusteluissa mukana kahden muun kunnan ohessa. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka visio voisi käytännössä toimia. Asia lopulta tyssäsi siihen, että rahoittaja eli Fintraffic ei nähnyt riittävää uutuusarvoa tavalle, jolla yritimme asiaa ratkaista – myöhemmin heiltä tuli Hesariin kirjoitus jossa peräänkuulutettiin ideoita juurikin samaan mitä oltiin ehdotettu.
(Niin että mitä Ville ja kollegat ehdottivat: Lohkoketjujen kaltaista ratkaisua, jossa kuljetuksia kimppautetetaan hajautetulla järjestelmällä siten, ettei ole yhtä yksittäistä monopolin omaista toimijaa joka vetäisi taksikuskeilta ym. kyyditsijöiltä välistä, ja että kyydin tilaajan henkilöllisyys tulee esiin vasta tilauksen toteutuessa. Jokaisen osapuolen kelvollisuus silti olisi varmistettu, jottei väärinkäytöksiä syntyisi. Tämä muuten on oiva esimerkki kryptografian soveltamisesta, jos joku on jäänyt miettimään, mitä ”sovellettu kryptografia” on. On se kyllä paljon muutakin. Ajatus sellaisena kuin se kerran tuli auki kirjoitetuksi jäi odottamaan otollisempaa hetkeä.)
Vuosi 2030 tulee liian nopeasti, mutta päämäärä on selvä, ja kehityksen suunta myös. Kuljetukset paranevat, kulkeminen helpottuu, kylät hyötyvät.