Jaetaan nolla?

Olen vuosikymmeniä seurannut politiikkaa ja päätynyt siihen, että useimmat poliitikot niin kunnallis- kuin valtakunnan politiikassa ovat kiinnostuneet rahan jakamisesta. Kukin omiin tarkoituksiinsa. Huomattavasti harvempaa kiinnostaa rahan tekeminen.

Mietitäänpä tilannetta, jossa kukaan ei huolehdi tuloista, vaan kaikki tahtoisivat siivunsa menoista. Tällöin joku onnistuisi saamaan isomman osan, joku pienemmän osan – nollasta. Itse asiassa, mihin tahansa osiin nolla jaetaan, lopputulos on aina nolla.

Kannatan hyvinvointivaltiota. Kannatan heikoimmista huolen pitämistä ja laadukasta koulutustakin. Rahaa pitää saada.

Viime kädessä tuloja voi saada kahdesta eri lähteestä: veronmaksajilta (valtaosa) ja menestyviltä yrityksiltä (Vihdissä tämä osuus on perin niukka).

Vihtiä tulee kaavoittaa siten, että kuntaan muuttaville heille sopiva paikka johon rakentaa. Maankäyttölaki emätiloineen on ollut este, mutta nyt onneksi muuttumassa. Lisäksi asutusta on pyritty keskittämään muutenkin – perusteluina etupäässä liikenteen saastuttavuus ja palvelujen saatavuus. Näihin ei pidä enää takertua: Sähköautot ja hybridit pudottavat liikenteen päästöt murto-osaan. Aikanaan – kaavoituksen näkökulmasta ei kovinkaan kaukana tulevaisuudessa – liikenne automatisoituu, jolloin joukkoliikenne muuttuu huomattavasti kevyemmäksi ja joustavammaksi. Jos siis kuka tahansa tahtoo rakentaa Vihtiin, työllistää siten paikallisia ja lopulta siirtyä tänne veronmaksajaksi: Tervetuloa, meillä on viihtyisiä paikkoja mistä valita!

Tunnin juna, eli siis Turku-Helsinki -oikorata, on erinomainen keino päästä lähemmäs pääkaupunkiseutua. Ajallisesti siis. Jos matka Helsingistä Turkuun kestäisi tunnin, niin matka Helsingistä Nummelaan kestäisi alle puolet siitä, jos täällä pysähtyisivät muutkin kuin lähijunat. Jos.

Miten junat saadaan pysähtymään juuri Vihtiin?

Nummelan lentokenttä sijaitsee asutuksen keskellä, ja sen ympäristö on tärkeä virkistysalue. Lisää melua ei kaivata. Ilmailussa on kuitenkin käynnistymässä murros, jonka seurauksena lyhyiden reittien pieni konekanta sähköistyy. Siis aivan kuin autoissakin. Finnair teki juuri aiesopimuksen kahdenkymmenen sähkölentokoneen hankinnasta vielä tällä vuosikymmenellä. Noin kymmenpaikkaisia matkustaja- tai rahtikoneita on tulossa usealta valmistajalta. Ne ovat sähköisiä, ympäristöystävällisia ja verraten hiljaisia jo luonnostaan. Hintatasokin on maltillinen. Asiasta kiinnostuneet voivat googlettaa vaikkapa ES-19 ja Eviation Alice, niin kehityksestä saa jonkun käsityksen.

Nummelan lentokenttä sijaitsee hyvin lähellä Tallinnaa. Itse asiassa Tallinna on lähempänä kuin Turku! Lentoaikaa (nopeudella 400 km/h) tälle välille ehtisi muodostua 15 minuuttia. Eli nousu ja lasku. Samassa ajassa ehtii tuskin puuron keittää. Menemättä tarkemmin kulurakenteeseen, liikennöinti Nummelasta olisi pienelle sähköiselle kalustolle huomattavasti edullisempaa ja lisäksi joustavampaa kuin liikennöinti Helsinki-Vantaalta. Viron puolella on vastassa Via Baltica ja Rail Baltica, jotka vievät edelleen nopesti Keski-Euroopan ytimeen.

Kun ottaa vielä huomioon Hanko-Hyvinkää -rataosuuden, Nummelan logistinen sijainti tulee olemaan ainutkertainen. Vihti on paikka, johon kansainvälisen yrityksen on jatkossa hyvä sijoittaa pääkonttori. Se jos mikä tekee hyvää verokertymälle, vihtiläiselle hyvinvoinnille ja koulutukselle.

Asia voidaan toki monellakin tavalla möhliä, ja siksi tämänkin kirjoitin auki, jotta asiaan vähintään otettaisiin kantaa.

2 thoughts on “Jaetaan nolla?

  1. Jouni Aarrekorpi says:

    Hyvä Ville. Tärkeitä asioita tuot esille.
    En tiedä muistatko mutta kävimme joskus yläastetta samalla luokalla.

    Nämä sun sivut ei kyllä ole aivan myyvimmästä päästä mutta luotan siihen, että sisältö on tärkeämpää. Varsinkin näinä aikoina joina kakku jaetaan ennen kuin kuin se on leivottu.

    Menestystä vaallin. Ääneni lähtee sulle!

    Vastaa
    1. admin says:

      Kiitos Jouni!

      Vanhat ajat palasivat mieleen, kun käytiin vanhimman tyttären kanssa jakamassa flyereitä perjantaina. Sinne teidänkin vanhaan paikkaan.

      Nämä sivut ovat tosiaan WordPressin opettelua yritys-erehdys-menetelmällä 🙂 Nyt ei passaa sivurakenteeseen koskea, ettei mikään mene rikki.

      Tehdään tästä kunnasta vähän isompi – hyvät eväät meillä siihen on.

      Terveisin,
      /Ville

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *